Lens Impression
ライカMP−3は、2005年10月に世界限定1000台(クローム500台、ブラックペイント500台)で発売された記念ライカで、企画はアメリカのLHSA(Leica
Historical Society of America)です。
実際の販売では、375台ずつがセットで販売され、125台ずつはボディとレンズが個々に単体で販売されたとされています。
元となったカメラは言うまでもなく1956年ごろにわずか400台程度製作されたとされる元祖ライカMPで、新MP-3ではデザインもできる限り元祖を踏襲し、M3と同様の外観、巻き戻しノブ、福耳型の吊り輪、M2型のカウンターが装備され、初期型デザインの標準ズミルックス50MMF1.4ASPHレンズが組み合わされています。
このレンズはおそらく単体で販売されたものの1本だと思われますが、初期型ズミルックスよりも全長が長いので、比べてみるとだいぶ大きく感じます。重量も初期型ズミルックスより約100g(3割増し)重くなっておりますので、まさにずしっとくる感覚です。
その描写は作例を見ていただければわかりますが、開放からコントラストが高く、これはデジタルM−Pのライブビューを見るだけで明確です。周辺部に収差による癖はほぼ見られず、ボケは中間距離の被写体ではわずかに2線ボケも見られますが、それ以外では非常にきれいな減衰の仕方で、優秀な標準レンズとしては一種の究極だと思います。(好き嫌いは別ですが、、、)
Leica MP-3 was commemoration Leica sold by 1000 of world limitation (500 chromes and 500 black painting) in October, 2005 planned by American LHSA (Leica Historical Society of America).
In actual sales, each 375 are sold by a set and each 125 were sold separately
as a body and a lens respectively.
The design also follows its originator Leica MP as much as possible which only
400 were made in around 1956. The outside appearance and the rewinding
knob are made as M3, the shape of its strap rings as early M3 lucky ear
, and the film counter as Leica M2. And the standard lens was equipped
with Summilux 50mm f1.4 ASPH LHSA with the design of 1st Summilux type.
This lens was probably sold by an element, I feel this rather bigger because total length of the lens is longer than original Summilux non ASPH lens.
Its Weight is also heavier than 1st Summilux by approx.100g(30% up) which
let me feel much heaviler.
The expression of this lens is easily acknowledge from following sample
photos, contrast is very high which I could read even in the live view
finder of Leica M-P. Almost no aberration was shown in peripheral area,
a small 2 lines bokeh could seen around middle range focal distance otherwise
the attenuation of bokeh is so smooth.
I can say this is one of the extremer standard lens judged by its quarity.
(The preference of this lens maight be another story.)
|